Sunday, August 30, 2009

1 Malaysia

its been few months kita asik dengar 1MALAYSIA.. sana jerit sini jerit.. sana racist sini racist.. takcukup dengan itu... Melayu dok kata Cina racist.. India kata Melayu racist... Melayu kata India racist... tapi aku rasa bende tu ada dalam perbuatan seharian kita tanpa sedar.. kadang-kadang memang kita akan racist sedikit.. walaupon dalam keadaan lawak.. tetapi tetap berlaku!! tapi ada yang extreme and take it to the next level.. SUSAH TU!!!

antara bende yang perlu diperhatikan!!!!

15Malaysia yang dok papar cerita pendek... ataupon korang familiar dengan 1Malaysia by Najib yang dok nak buat rakyat bersatu bawah pimpinan dia.. and surely not to forget... HOTFM 1MALAYSIA

tapi paling berkesan sama 1Malaysia.. dapat kita praktikkan di perlabagai aspek! aku lebih berminat sudut pandangan Puasa untuk kali ini yang aku dok percaya boleh merapatkan dan menjayakan konsep 1Malaysia!!!!

1Malaysia pasti berjaya diwaktu puasa... CINA n INDIA ngam sama Melayu.. sebab Melayu tetibe asik masok kedai diorang carik makanan!! ataupon.. korang pikir.. time ni laa korang nampak Melayu mintak Cina dan India belikan makanan untuk diorang di SUANG hari!!! HAH sungguh praktikal! cuba bayangkan kalau racist!! sure korang nak kna carik MELAYU YANG ADA TEBAL PUNYA MUKA! beli makanan tanpe rasa bersaalah! susah tu!

Untung rakyat Malaysia.. asal celebration ke ada ape-ape sikit je.. sure ade BAZAAR! khemah-khemah dok jual MAKANAN! disini juga konsep satu Malaysia diterapkan! kalau yang melayu.. BAWAKLAH KAWAN KAWAN CINA ATAU INDIA ANDA... setiap kali mau beli makanan xpecially kueh! tolong suruh diorang makan sebijik! if sedap baru beli! SEEEE!!! 1MALAYSIA MAA!! helping each other! hehe alah membeli MENANG MEMAKAI! mudah bukan?? sebab penjual sekarang terlalu memikir untung! TIPU LEBIH!! sedih!

jadi.. aku rasa 1MAlaysia ni okie je! asalkan semua respect each other and basicly here will always be a racist part inside each one of us as we are proud with what we have and obviously we sumhow will always envy others!!!! its a human nature!! asal tidak melampau.. dan tahu had.. OKIE LAH TU!!

aku cuma benci ada yang menjadikan ini peluang menaikkan perasaan perkauman dan perasaan tidak puas hati antara satu sama lain~ tak kurang yang cuba melampaui batas dengan mengambil hasil duit-duit kerajaan dalam menganjurkan perlabagai benda dengan alasan 1MALAYSIA.. menganjurkan lawatan atas alasan 1MALAYSIA.. menganjurkan PERTANDINGAN demi 1 MALAYSIA... Hmmmmm dimana silapnya semangat MALAYSIA?? yang semua dok pikir untung dari nak pikir menyatukan kita~ AKU HARAP KORANG FIKIRKANLAH MANA SILAPNYA..

2 comments:

billa naha said...

bo, jangan dilupakan kawan2 bumiputera kita... saya di sini xnampak cina india da. lala nampak iban, kayan, melanau, kenyah, bidayuh, dan macam2 lagi kaum yang da dijadikan sebangsa kini under 1malaysia... havoc woo g bazaar, segala bahasa dpt dgr kat cni...

Ahmad Bo said...

saya pandang mereka sama sahaja... tak lupa pon~ heheh lala!! SAYA MAU PEGI SANA TAU DEPAN BOLEH???