Saturday, April 11, 2009

Sekola oh Sekolah!

harini. aku pergi sekolah nak amik handpone adek aku (sengal bawak pergi sekolah...) hmmm soo aku pon bagonlah pagi... sebab malas nak panas-panas bile dah tengah hari.....

sambil berjalan dengan muke mengantuk.... aku disuruhnya isi borang pelawat oleh pengawal.... takpe-takpe.. aku layankan... seronok jugak aku teringat zaman dulu-dulu time skola... lalu depan dewan tempat aku selalu lepak tgk bebudak bwat breakdance.... lalu kantin dimana aku makan nasik murah!! (nasi ayam sayur rm2.00) woah... aku gembira gile... plus aku nampak ade dinding tulis AKTIVITI ANTARABANGSA.. woah.. sekolah ni dah gempak ke?? pelik je.. hahah PROPAGANDA!!

aku terus pergi bilik guru... cari cikgu nak tanye arah tujuan hidop.... teros dia cakap "tingkat atas terus jee (dengan muke kerek)" aku pon jalan dengan gembira.... lalu terjumpe cikgo-cikgi lama... seronok aku borak.... lalu bilik disiplin... "erk.. cikgu... nak amik handpone dkt sini ke?" semua dalam bilik usha aku .. then ade cikgu cakap..."sebelah laa bukan sini..."

Aku pon jumpe la.. bilik sebelah...

aku: A'kum cikgu, saya datang nak amik hanpon adek....
cikgu : owh.. dekat bilik lain la.. ni abang sape nie?
aku:fareed... knape..
Cikgu: ini sabtu.... lain kali datang weekdays la... ni sabtu mane office bukak dik..
aku: cikgu.... saya kerja... macam mane nak datang..
Cikgu: kalau macamtu takpayah amik.. akhir tahun je laa....
Aku:????(apehal cikgu nie dahla muke macam haram)
Cikgu: awak pergi pejabat pergi jumpe Pn Roziblablabla

...................................................................................................................
aku berjalan dengan bengangnye ke pejabat... tetibe
"sorry laa.. perempuan mmg macam tu... tak reti cakap baik baik" kata sorang cikgu lelaki ni
aku terus sejuk sikit.... sebaba ade yang paham....

di pejabat

Aku: a'kum cikgu saye nak amik handpone...
Cikgu R: sebenarnye kamu tak boleh amik... cuma ibubapa sahaja yang boleh...
Aku: masalahnye cikgu kena lah pikir tak semua orang ada masa boleh datang..
Cikgu R: kalau macamtu amik phone akhir tahun la.....
Aku: semua orang pon kerja... cikgu kerja saya pon kerja.. tak boleh ke kita senangkan je...
Cikgu R: apa kata awak call pengetua hari isnin..... kalao boleh nanti suruh adek awak amik.. sebab mmg kami tak boleh bagi...
Aku: senang macamni lah cikgu.. susah saya nak contact adek saye kalau ape-ape.. jadi bagi simcard pon jadilah dulu...
Cikgu R: beli lah sim card baru..
Aku: erkkk....(cikgu ni bodo).... takkan asik nak tuka number je cikgu??
Cikgu R: masalahnye memang tak boleh bawak hanpone ke sekolah....
Aku: sigh... saya paham.. tapi cikgu pon kenalah pikir... susah nak contact dia.... mak bapak pon sama.. .... dahla susah nak tahu kalau adik saya merayap kemana-mana...
Cikgu R: tapi kami tetap tak bagi... awak telepon je lah pengetua .. kalau dia bagi....

dalam kedua-dia cerita.. cikgu dia muke takde jernih bersih mesra pelanggan... dia ingat aku bodoh2 ke... dahla muke bwat2 ek macam makcikmakcik... pastu siap pandang2 slack plak tu.. taulaa dulu time aku skola memang aku banyak kali bwat hal segala.. tapi tu kan dah lepas.. yang nak kerek knape.. hish!! (teringat Muaz pangil abang dia yang lawyer datang skola sebab tak puas hati dgn cikgu.... Abg dia datang pakai jubah lawyer n bawak briefcase tu.. CUAK cikgu2.. jadi skema terus!!)

AKU GIV UP.. dan bangun blah terus...

kepada cikgu-cikgu.. jangan bodoh sangat... dengan berlagak dikawasan sekolah....... mengingatkan aku zaman sekolah.. letak hacks kat kereta cikgu yang dilakukan kawan2 waktu puas hati......

Cikgu.. jangan bwat aku pandang rendah dekat korang yang ajar aku.. bodoh sangat ke tak boleh pikir masalah.. jangan nak mengunakan kuasa yang kau ada tu macamlah best sangat.. padahal kau cuma orang biasa macam aku je....

aku tak paham kenape cikgu sekolah aku ni samaa je dari zaman aku.. semua memang perangai tak berubah.. hmmmmmmmmmmmmmm toleransi itu penting.. kau jangan sampai aku pecah cermin kereta kau org dkt lua.....!!!

pasal handpone pon kau nak belagak.... padehal bukan issue sangat.. standard aa bebudak bawak handpone..(walaupon adek aku tak patut bawak sebab umah depan skola) tapi com'on la... "cuma ibu bapa sahaja yang boleh amik hanpone anak2... " dia ta pikir ke.. kadang2 mak bapak pon takda masa nak amik.. dan ade yang mak bapak memang taknak amik...soo bila adek beradik tu datang takkan takdibenarkan? pebende?? gila?? bukanye ape.. SATU DARAH APE !! ish.. bodoh betullah kau orang ni!!

SHIT.. menyirap darah je aku pikirkan bende ni..... sebab aku cuma nak amik hanpone adek aku... dahla kes kecik.. lainaa adek aku kantoi dadah ke... kantoi bawak rokok ke.. bising2 takpe la.. ini.. hanpon.. HELLLO CIKGU2 GET A LIFE!! korang takda kerja ke.. mengajar pon ala kadar sampai aku takpaham2 sght.. nak blagak plak tu.... elok koranng berhenti je laa!!

ps- kemarahan aku cuma pada 2-3-4 org cikgu dkt skola tu je.. bukan semua... jadi sesape pon jangan terasa aaa...

pss- isnin kna call sekolah balik.. membanyakkan kerja la!!!!

16 comments:

paCat said...

bo ~ aku pun chekgu jgak...



ni nak terasa nih...

hahahahaha...

Ahmad Bo said...

hahahha... pacat...... aku tau ko bukan jenis cikgu yang membengangkan~ haha memurid sure suke punye!!!

tapi ko jangan jadikan anak murid ko semua adek angkat sudahla!! hahahahhaa

Anonymous said...

jijan,

peraturan tidak boleh bw hp ke sekolah adelah dr kjaan bukan sekolah dan memang betul pengetua sj yang boleh pulangkan hp tersebut dan selalunyer pade hujung tahun.

mmg betul hp sekarang 1 kperluan tapi bukan di sekolah. jika kecemasan pihak sekolah pasti akan menghubungi pihak ibu bapa.

ko janganlah marah pada guru2 tu. dieorang hanye menjalankan tugas. mcm mane pon memang mak or babah ko yg kena pegi selesaikan. itu pon peraturan juge.

yg aku bleh tegur ialah care ko bercakap. MUNGKIN itu yg menyebabkan ko tak dilayan dengan baik. mungkin ye. bile kite berade di pihak yg salah (ko kan wakil adek ko yg langgar disiplin) lebih baik kite merendah diri. gunakn bhs yang sangat lembut bile bckp =)

jijan jangan terase aaa.

btw, ko telah mengilhamkan aku sebuah blog entry, jika free jemputlah bc.

lagi sekali. jangan terase ye jijan.

tapi pape pon aku terase dengan entry ko nih =p

Anonymous said...

jijan,

peraturan tidak boleh bw hp ke sekolah adelah dr kjaan bukan sekolah dan memang betul pengetua sj yang boleh pulangkan hp tersebut dan selalunyer pade hujung tahun.

mmg betul hp sekarang 1 kperluan tapi bukan di sekolah. jika kecemasan pihak sekolah pasti akan menghubungi pihak ibu bapa.

ko janganlah marah pada guru2 tu. dieorang hanye menjalankan tugas. mcm mane pon memang mak or babah ko yg kena pegi selesaikan. itu pon peraturan juge.

yg aku bleh tegur ialah care ko bercakap. MUNGKIN itu yg menyebabkan ko tak dilayan dengan baik. mungkin ye. bile kite berade di pihak yg salah (ko kan wakil adek ko yg langgar disiplin) lebih baik kite merendah diri. gunakn bhs yang sangat lembut bile bckp =)

jijan jangan terase aaa.

btw, ko telah mengilhamkan aku sebuah blog entry, jika free jemputlah bc.

lagi sekali. jangan terase ye jijan.

tapi pape pon aku terase dengan entry ko nih =p

Ahmad Bo said...

takda sebab nak terasa... sebab bukan semua cikgu lembu macam setengah cikgu~


tak boleh amik enpon pon tak kesah.. tapi cakap laa elok2...tak mesra langsung... (dengar kata Islam disekolah juga sudah blajar sivik) maybe sebab kena kerja sabtu ahad jee kot yang bwat cikgu2 semua hangin lebey...

pihak yang salah tu adek saya dan saya tak salah ape2... kenape nak kena bwat ACT pulak??

since pernah bersekolah disitu... soo cikgu2 pandang kecik dkt orang- orang yang maybe diorang rasa pernah ajar kot... (saya mungkin time skola macam haram sikit.. tapi tak bermakna boleh di ayam-ayamkan)

ps- time dkt sekolah tu memang saya bwat-bwat bodo je takde pon mengamuk ke ape ke... tapi bila balik.. tu laa tangan terus tulis macam tu..

pss- cikgu2 lain tak yah terasa.. sebab saya tujukan kepada specific cikgu... tapi kalau nak terasa.. pelan pelan laa pulihkan hati tu...

psss- to bad that im not taking back my words even menyakitkan sesetengah pihak..

billa naha said...

cikgu2 tu bengang sbb kne keje sabtu kowt...

Ahmad Bo said...

heheh maybe laa kot .. kna kerja lebih hari dia marah aa kot... hehehe..

nak buat macam mana.. SUKAHATI LAH cikgu2 semua...!!

ps- kerja sabtu untuk ganti cuti hari lain nanti...

hehe teringat orang kerja private yang hari-hari kerja... takda kata ganti cuti ke ape ke.. hmm diorang bengang jgk eyh?? sure hempas2 barang dkt tempat kerja kalao macam tu! hahaha ye laa... org goment pon dah mengamuk..

Nadzrah said...

sebab ko abg..
hak2!!!
does it explain everything??
hehe

Unknown said...

ehem2,saya pon bakal chekgu..haha

syndrome of roXstar said...

ahhh.cekgu mmg membengangkan,,,hnye suke kne bodek n kipas baru reti ckp elok2...kdg2 cikgu pun lupa nk didik diri sendri supaya ader manners!


sbb die pikir n die tahu..."aku kan cikgu! aku yg ajar korg"


ps- eleyh kang ble aku bg soklan,,sume fail nk jawab..ceshh!~

Ahmad Bo said...

btw.. i dont knw.. most of them yang okie.. okie aa... tapi yg macam haram tu tak bleh bwatpa la.. yang kipas terus mengipas... yang aircond teruskan beraircond

aku harap cikgu yang lahir dari zaman -zaman skarang ni makin bagus dari cikgu2 dulu yang diajar dgn tangan dan kaki~ hehe.. tapi ntah.. kadang kadang okie jgk.. hmm depand on people i guess~ but yaeh

pacat- jadi cekgu elok2 aku tau ko rock!!

teslian - jadi cikgu elok2 janganlaa ekotkan emosi sght~

most of cikgu lelaki jarang emosi~
sebab aku banyak baik sama cikgu2 lelaki n some cikgu wanita

to al lect.. ure all out of league~ i salute u all~ maybe since ure used 2 keadaan yang dengan remaja dan orang besar... soo ure way better~

ps- tapi ada jgk lect yang tak bleh pakai.. but thats life~! hehe ntah~

gen2purpink said...

hmmm...izin laluan...isu hangit n hangin gak di watnya...btw its juz on writing rite?luahkan jika utk yg u mampu..jika itu pengubtnya luahkan saje...

1st: tntg isu bw hp ke skolah memg xwajar..serius xwajar sama skali..if mak ayah bz..dulu pun mak ayh peah pun bz..slmt je kite kat skola without hp...bkn pe hp ni ada baik n bruknya..tp bnyk buruk dr baik

baik hp: mudahkan interaksi antra ibu bapa n ank2 mereka.

buruk hp: sgt bnyk...1:memudaratkan n menggu konsterasi dlm kelas...2:mula lah dorg ade bf n gf..3:membazir kdt slalu...guna pd ibubapa...mc je pun then mak ayah gak call blik...4:buruk nya lagi ble plak salah gunakan hp amik gmbr2 lucah dlm tands...lg btambah xbaik..nama ibubapa gak yg teruk...

the moral of the story kita kena pk baik buruk hp pd seorang yg msh belajar di bangku sekolah ni...kitayg besar ni pun perasaan ingin tahu msh meluap2..inikan mereka yg masih hingusan..lagi la mencanak2 ingin tahu...so ibubapa n semua ahli keluarga..perkara ini adalh tgjwb bsama..percaya pd pihak sekolah atas keselamatan anak2 di sekolah...memg xdinafikan kenakalan pelajar lain yg dkhuatiri..tp bila d pk blik lg ada hp lg kita khuatir..

kalo setakat kena curi xpe...tapi dah kena curi hp..kena blasah lg....kena bunuh...sape nk jwb...juz kerana hp je...tau2 jela mak ayah skg bg hp pd dorg xmenahan...cikgu2 pun rs malu n tcabar nk kuarkan hp sndr...mcm2...
lyn je zaz...pe yg baik n buruk kita kaji dulu seblm duata sebarang kptsn..peah bkn pe bljr dr pnglmn..

gen2purpink said...

nak komen lg..td hp..la ni pasal adab antara guru n org luar

pd peah xkira la sape kita...hakimke, pm ke, cikgu ke, lawyer ke, keja kat private com ke, mkck cleanar ke, keja kat kaunter prtnyaan ke, penganggur ke..semua tu adalah tgjwb sorg individu ataupun kita yg bergelar manusia...

the moral of the story, adab kita bile bjumpa ngn org..xkira u ataupun cikgu tu td...myb attitude u o cikgu tu yg silap...4 me..semua adalh dr didikan yg di ajar dr dlm perut lg...hehheh..lyn je zaz...myb cikgu tu tgh period kot, or coz tgh bln kot...tp pd peah keja d ujung minggu bukan alasan mereka xble lyn dgn baik...no xcuse..tu memg tgjwb hakiki sbg seorg cikgu...bkn cikgu je...sape2 pun if u rs itu tgjwb..u mesti wat..ikhlas o tak...tu jumaat cite..

n cikgu tu mjlnkan tgjwb je..memg bkn hak dorg nk bg blik..tp hak guru d besar one lor..lgpun kenapa ibubapa...coz g.besar nk bg nsht pd ibubapa la..tgjwb ibubapa la bz o tak...anakkan?oppss...peah bkn pe..peah pun ibu kpd sorg ank...so peah tau tgjwb tu memg peah kena pikul..kpd ibubapa d luar sana..jgn terlalu pecayakan ank2 anda..plz cek it out..wat terjah gak..bg dorg rs bimbg n takut nk wat jahat coz mak ayah hv gud relation wit teacher.

gen2purpink said...

lagi tambahan entry komen...hehhe

komen...selamat hari guru kepada semua guru2 d msia..pd mei akan dtg..jasa mu di sanjung tinggi...al d best..semoga guru2 lebih efisyen..tanpamu guru tidaklah ada aku di peringkat ini skg..tq teacher...

guru n lecturer xde bezanya..mereka semua pendidik..hope im one of that lec u like..not d hate one..amin...

doa sorg pendidik untuk ank didiknya:Ya Allah Kau ampunkan dosa kami, Kau berkati segala ilmu yg kami kecapi bersama...semoga ilmu yg digunakan di bawah Redha mu Ya Rob...pemudahkan kami ke jln Mu...aminnnnnn...


d moral of d story: yg baik dr Allah...yg buruk dr kelemhn kita sndr...

Ahmad Bo said...

woah..sambutan hangat seyhentry dgn yag tak abis2 tak puas hati~.. dont worry.. sukahati korang la nak puas ke tak...



hehehhe btw... yang jadi cikgu.. semoga jadi cekgu yang bagos dan elok sikit~!!

as time past us by.. we should be better person. bukan change for worse! heheh


jadilah ape nak jadi.. buatlahape nakbuat~

Ahmad Bo said...

hp kemudaratan?? yes.. kepada yang bodoh dan sengal.. !! yang buat jahat amik gambar.. hahha.. jadi kudos kepada yang buat jahat tapi tak amik gambar!! hehe

saye tak paham knape orang tak puas ati dgn saya puenye cakap dalam ni... plus.. bercerita jauh menyimpang tah kemana2.. hehhe padehal saye kutuk specific cikgu je.. takpuas ati specific bende...~

tetiba ambil gamba tak patut la.. itu laa ini la... eheh.. okie okie... okie..