Friday, August 21, 2009

Ramadhan kali ini

Akhirnya... bertandang lagi.. satu bulan yang mencabar..... bukan sebab tak boleh makan SIANG... bukan godaan BAzar maakanan DENGAN KAYA BALL,AYAMGOLEK,NASIK KERABU,PUDING CARAMEL... bukan sebab terawikh YANG 23 RAKAAT TU... tapi sebab diri sendiri...

dalam banyak-banyak bulan... ini paling aku rasa kritikal... setiap kali aku bangun pagi dan rasa malas pada mane-mane bulan.. sure aku blame " AHH SETAN! KAU SURE KACAU AKU NK BANGUN TIDO!!!" sure aku blame "AHHH ASAL NAK BUAT BAIK JE.. SURE LARRA"....tapi bulan yang satu ni... AKU GIVE UP! since theres no excuses for me to blame anyone or anythings... sebab semua atas aku saje... mane ade setan~ tapi KENAPE AKU MASIH MALAS??

AKU SETAN KE??? kadang-kadang aku pikir jugak... sampai punye malas aku ni nak melakukan sesuatu... hmmmm buat aku terpikir, SETAN TU CUCUK JE.. aku yang melebeh-lebeh kot~! sigh..

teringat aaa orang cakap... puase ni time kumpul pahala.... hehehhe..maknanya time bulan lain tu kumpul apa?? Zaman-zaman Nabi dulu.. setiap hari je diorang mmg dah 1000X lebih bersungguh-sungguh... tapi aku SATU bulan ni je pun x tentu...

Puase memberi aku alasan mau tidor siang... Kurangkan Aktiviti!!! time ni semua jadi PUTERI/PUTERA LIlin.. sadis! time bulan-bulan lain.. berjemur... barmandi cahaya bulan...semua aku buat tanpe batas.... Malu jugak bila pikir- pikir... ape jenis manusia aa aku ni.. asik nak senang~!! kulit tak putih pon~

Asal puase buat kebaikkan.. MEMBACA AL-QURAN... hukum hakam tunggang-Langgang.. Baca je lah.. nk pahala lebih.. Padehal patutnya aku kuatkan pemahaman dan membetulkannya... Dah lebih dari 22 kali aku lalui bulan ini~ tapi asik terpikir je nak membaikkan diri... BUATNYE TAK JUGAK... nak blame hasutan syaitan? diorang pon tak kacau aku... aku je asik malas!

ZAman dulu.. ramai kawan-kawan aku.. SEMBAHYANG TERAWIKH!! amik kau... buat 12 rakaat la.. 16 la... 4 la.... aku tanye knape?? sebab faveret number! hahaha.. macam haram... SALAHKAN SYAITAN?? adeh.. kemaruk jugak la bebudak ni.. tapi yang lagi macam haramnye... aku tanye diorang buat berape pon time lepak.. AKU MAKAN BANYAK SANGAT SAMPAI TA LARAT MAU SEMBAHYANG BERSAMA..

Nafsu yang paling menakutkan...MAkan TIDor dan tah bermacam lagi... itu semua bukan syaitan..... semuanya dari dalam.. dipupuk dari hasil penyemaian dalam diri ini.. hasil datangnya darah daging~ kalau memang diri tak bersih.. tak payah setan.....!!! kita panggil LAYAN DIRI..

mahu cuba yang lebih baik dari sebelumnya... mungkin aku akan gagal lagi. tapi pasang niat mahu mencuba... sekurangnya tidak gelap didalam hati dan berharap cahaya keimanan semakin terang~ INSYALLAH

5 comments:

syndrome of roXstar said...

insyaALLAH =)

billa naha said...

Semoga berjaya dalam menjadikan diri anda better than b4 BoBo.. hehe.. sama je situasi kita 2..

Ahmad Bo said...

hehehhe ZAZA.. yup Insyalah we'll do better~

Nabilla~ heheh.. situasi sama?? i tot situasi BUNKFACE! ehh.. takda kna mengena pun!

paCat said...

Ade jugak yang semayang 24 jam...tapi....


Lu pikir lah sendiri...hahaha..

Ahmad Bo said...

hahahha ITU PEDAS TU!!

i cant comment anything related to that! hahahha